Povinná STK na motorku
Povinnosť absolvovať technickú kontrolu majú aj majitelia motocyklov. Ak teda máte doma automobil a k tomu ešte aj motorku, čaká vás nie jedna, ale rovno viacero „estékáčiek”. Viete, ako často musíte kontrolu absolvovať a v akých prípadoch cez STK neprejdete? Všetko potrebné pre STK motoriek sme pre vás spísali v nasledovných riadkoch.
STK na malé motorky
Povinnosť STK pre malé motocykle upravuje § 104 vyhlášky MDPT SR č. 578 / 2006 Z. z. v znení neskorších predpisov. Tá určuje povinnosť podrobovať technickej kontrole aj motorové vozidlá kategórie L1e – dvojkolesové vozidlo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, ktorého zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 i kategórie L2e, teda trojkolesové vozidlo. Malé motocykle s evidenčným číslom podliehajú pravidelnej technickej kontrole od roku 2008.
Ako často treba ísť s motocyklom na STK?
Termíny pravidelnej a opakovanej kontroly, v ktorých musíte túto povinnosť absolvovať, určuje vyhláška. Lehoty kontrol sa líšia podľa kategórie motocyklov. Do akej kategórie váš motocykel spadá, máte uvedené v osvedčení o evidencii alebo vo veľkom technickom preukaze.
Lehoty STK pre motocykle:
Malé motocykle kategórie L1 a malé trojkolky v kategórii L2 do 50 cm3 a do 45 km/h musia absolvovať technickú kontrolu v lehote 4 rokov po ich prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 4-ročných lehotách.
Veľké motocykle, teda kategórie L3 nad 50 cm3 a/alebo nad 45 km/h v lehote 4 rokov po ich prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 2-ročných lehotách. Tieto termíny platia aj pre motocykle s postranným vozíkom kategórie L4, ako aj pre trojkolky L5 a pre štvorkolky L6 a L7.
Pozor, už od roku 2016 pre majiteľov automobilov i motocyklov platí, že premeškanie technickej kontroly podlieha automatizovanému systému. Pokuta za neabsolvovanú technickú kontrolu vám príde automaticky aj bez toho, aby vás zastavila policajná hliadka a vašu povinnosť vám pripomenula.
Viete, že…
…povinnosť mať nálepky z STK na okne skončila vodičom už v roku 2021? Novela zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke zrušila nálepky o absolvovaní emisnej kontroly, technickej kontroly aj kontroly originality.
STK motorka – na čo si dávať pozor ?
Pri STK motocyklov si dávajte pozor na viacero detailov. Keď budú v poriadku, motocykel prejde kontrolou a vy ho budete môcť používať ďalej.
Osvetlenie – všetky svetlá na motocykli musia svietiť a musia byť povolené vyhláškou. Myslite tiež na ich správne umiestnenie, zapojenie, montáž, nastavenie a farbu osvetlenia. Kľúčo
Výfuk – najčastejším dôvodom, prečo motocykel neprejde STK, je použitie nesprávnych dielov, nadmerný hluk výfuku alebo príliš veľké znečistenie výfukovými plynmi. Dbajte na to, aby jednotlivé časti výfuku boli schválené a mohli sa skutočne používať.
Spätné zrkadlá – sú dôležitou časťou, ktorá je potrebná nielen na to, aby ste mohli prejsť STK, ale takisto na bezpečnú jazdu po cestných komunikáciách. Aj v tomto prípade platí, že musia byť správne nastavené a schválené.
Ostré hrany a vystupujúce časti – ostré a vyčnievajúce časti robia na STK problémy, preto sa ich zbavte. Do tejto kategórie patria napríklad padacie rámy alebo veľké kufre. Problematické sú najmä v prípade, ak výrazne vystupujú z vozidla. Vtedy môžu predstavovať nebezpečenstvo pre chodcov alebo iné vozidlá.
Pneumatiky – tak, ako všetky ostatné časti, aj pneumatiky musia byť homologizované a musia byť zapísané v technickom preukaze spolu s ich alternatívami. Hĺbka dezénu pneumatík nesmie byť menšia ako 1,6 mm. Menšie rozmery platia len pri skútroch, kde je minimálna hĺbka 1 mm. Ak chcete na motocykli využívať alternatívne pneumatiky, musíte o to požiadať príslušný dopravný úrad. Keď sú schválené, môžu byť zapísané do technického preukazu.
Viditeľnosť registračnej značky – motocykel dobre vyčistite, aby bolo vidno evidenčné značky. Okrem toho sa zamerajte aj na detaily, aby na prvý pohľad vyzeral dobre a aby bolo vidno, že sa oň skutočne staráte.
Výhodné PZP pre váš motocykel
Nemáte uzatvorené poistenie pre váš motocykel? Porovnajte si jednotlivé ponuky a získajte najvýhodnejšie poistenie na trhu.
Kedy nie je motocykel spôsobilý na prevádzku?
Podľa vyhlášky č. 578/2006 Z. z. patria medzi dôvody, prečo vozidlo nie je spôsobilé na prevádzku, najmä tieto situácie:
účinok prevádzkovej brzdy nedosahuje ustanovený limit alebo účinok prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek kolese je menší ako 70 % najvyššieho zaznamenaného účinku na inom kolese tej istej nápravy,
stav ovládacieho pedála a jeho čapu, jeho zdvih alebo dráha neumožňujú bezpečné ovládanie prevádzkovej brzdy,
výstražné zariadenie brzdovej sústavy alebo meradlo tlaku vzduchu v brzdovej sústave sú poškodené alebo nefungujú správne,
zo sústavy kvapalinových bŕzd uniká brzdová kvapalina alebo z pretlakovej vzduchovej brzdovej sústavy nadmerne uniká vzduch,
časti prevodu brzdy alebo samotnej brzdy sú opotrebené alebo poškodené tak, že brzda neplní svoju funkciu,
množstvo ďalších.
Náš tip
Všetky podrobné informácie o nespôsobilosti na prevádzku motocykla nájdete priamo vo vyhláške č. 464/2009 Z. z. Výhodou je, že väčšina problémov s nespôsobilosťou je viditeľná a ovplyvňuje aj bežné používanie. Týchto chýb sa zbavte nielen kvôli STK, ale aj kvôli vlastnej bezpečnosti.
Ako si vybrať stanicu technickej kontroly?
Výber STK nie je náročný, práve naopak. Na Slovensku je v súčasnosti približne 200 staníc. Najlepšie spravíte, keď si zvolíte stanicu v blízkosti vášho bydliska. Nebudete musieť zbytočne dlho dochádzať.
Keď si stanicu vyberiete, nezabudnite sa vopred objednať. Môžete to risknúť a dostaviť sa aj osobne. Nemáte však úplnú istotu, že sa dostanete na rad. Stanice sú v súčasnosti pomerne vyťažené.
Pri objednávaní však myslite na to, že kvôli vyťaženosti budete niekoľko dní či dokonca týždňov čakať. Objednávajte sa preto v predstihu. Jazdiť bez platnej STK sa neoplatí, nehovoriac o tom, že budete platiť pokutu, ktorá vám príde automaticky.
STK na motocykel – cena
Keďže STK nie je zadarmo, stanicu si môžete vybrať aj podľa cenníka. Cena STK na motorku môže byť totiž odlišná.
Emisnú kontrolu absolvovať nemusíte
Majitelia motoriek majú oproti majiteľom automobilov o jednu povinnosť menej. Pre motorky a takisto ani pre žiadne iné vozidlo kategórie L nie je povinná emisná kontrola. Aj majiteľov motocyklov sa však stále týka povinnosť mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.