Povinná STK na motorku
Majitelia motocyklov majú tiež povinnosť absolvovať STK. Ak máte teda doma automobil a k tomu motorku, čaká vás nie jedna STK, ale rovno viacero. Dá sa povedať, že všetko, čo má svoju poznávaciu značku, musí sa hlásiť na stanici technickej kontroly.
STK na malé motorky
Povinnosť STK pre malé motocykle upravuje § 104 vyhlášky MDPT SR č. 578 / 2006 Z. z. v znení neskorších predpisov určuje povinnosť podrobovať aj motorové vozidlá kategórie L1e - dvojkolesové vozidlo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km/h, ktorého zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm i kategórie L2e, teda trojkolesové vozidlo. Malé motocykle s evidenčným číslom podliehajú pravidelnej technickej kontrole od roku 2008.
Výhodné PZP pre váš motocykel
Nemáte uzatvorené poistenie pre váš motocykel? Porovnajte si jednotlivé ponuky a získajte najvýhodnejšie poistenie na trhu.
Ako často s motocyklom na STK?
Termíny pravidelnej kontroly, v ktorých je túto povinnosť nutné absolvovať, určuje súvisiaca vyhláška (578/2006). Lehoty kontrol sa líšia podľa kategórie motocyklov. Do akej kategórie motocykel spadá, máte uvedené v osvedčení o evidencii, alebo vo veľkom technickom preukaze.
Koľko platí STK na motorku?
Malé motocykle, kategória L1 a malé trojkolky v kategórii L2 do 50 cm a do 45 km/h musia absolvovať technickú kontrolu v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách. Veľké motocykle, teda kategória L3 nad 50 cm a/alebo nad 45 km/h lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách. Tieto termíny platia aj pre moto so sajdkou L4 pre trojkolky L5 a pre štvorkolky L6 a L7.
Dátum dokedy je kontrola platná sa vyznačí na nálepke, ktorú dostanete na STK. Pozor, aj pre majiteľov motocyklov, tak ako automobilov platí, že od roku 2016 už premeškanie technickej kontroly podlieha automatizovanému systému a pokuta za neabsolvovanú technickú kontrolu vám príde automaticky, aj bez toho, aby vás zastavila policajná hliadka a vašu povinnosť vám pripomenula.
STK motorka - na čo si dávať pozor ?
Pri STK motocyklov je nutné dávať si pozor na viacero detailov. Keď budú v poriadku, motocykel prejde kontrolou a vy ho budete môcť používať ďalej.
Osvetlenie – všetky svetlá na motocykli musia svietiť a musia byť povolené vyhláškou. Myslite tiež na ich správne umiestnenie, zapojenie, montáž, nastavenie a farbu osvetlenia. Kľúčový je tiež dobrý stav. Osvetlenie nesmie byť prasknuté a nesmie mať poškodený kryt.
Výfuk – najčastejším dôvodom, prečo motocykel neprejde STK, je použitie nesprávnych dielov, nadmerný hluk výfuku alebo príliš veľké znečistenie výfukovými plynmi. Dbajte na to, aby jednotlivé časti výfuku boli schválené a mohli sa skutočne používať.
Spätné zrkadlá – sú dôležitou časťou, ktorá je potrebná nielen na to, aby ste mohli prejsť STK, ale takisto na bezpečnú jazdu po cestných komunikáciách. Aj v tomto prípade platí, že musia byť správne nastavené a schválené.
Ostré hrany a vystupujúce časti – ostré a vyčnievajúce časti robia na STK problémy, preto sa ich zbavte. Do tejto kategórie patria napríklad blatníky, padacie rámy alebo veľké kufre.
Pneumatiky – tak ako všetky ostatné časti, aj pneumatiky musia byť homologizované a musia byť zapísané v technickom preukaze spolu s ich alternatívami. Hĺbka dezénu pneumatík nesmie byť menšia ako 1,6 mm. Menšie rozmery platia len pri skútroch, kde je minimálna hĺbka 1 mm. Ak chcete na motocykli využívať alternatívne pneumatiky, musíte o to požiadať príslušný dopravný úrad. Keď sú schválené, môžu byť zapísané do technického preukazu.
Viditeľnosť registračnej značky – motocykel dobre vyčistite, aby bolo vidno evidenčné značky. Okrem toho sa zamerajte aj na detaily, aby na prvý pohľad vyzeral dobre a aby bolo vidno, že sa oň skutočne staráte.
Kedy nie je motocykel spôsobilý na prevádzku?
K najčastejším dôvodom, prečo nie je vozidlo spôsobilé na prevádzku patria situácie, keď:
- účinok prevádzkovej brzdy nedosahuje ustanovený limit alebo účinok prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek kolese je menší ako 70 % najvyššieho zaznamenaného účinku na inom kolese tej istej nápravy,
- stav ovládacieho pedála a jeho čapu, jeho zdvih alebo dráha neumožňujú bezpečné ovládanie prevádzkovej brzdy,
- výstražné zariadenie brzdovej sústavy alebo meradlo tlaku vzduchu v brzdovej sústave sú poškodené alebo nefungujú správne,
- zo sústavy kvapalinových bŕzd uniká brzdová kvapalina alebo z pretlakovej vzduchovej brzdovej sústavy nadmerne uniká vzduch,
- časti prevodu brzdy alebo samotnej brzdy sú opotrebené alebo poškodené tak, že brzda neplní svoju funkciu,
- množstvo ďalších.
Rada odborníka
Všetky podrobné informácie o nespôsobilosti na prevádzku motocykla nájdete priamo vo vyhláške č. 464/2009 Z.z.. Výhodou je, že väčšina problémov s nespôsobilosťou je viditeľná a ovplyvňuje aj bežné používanie. Týchto chýb sa zbavte nielen kvôli STK, ale aj kvôli vlastnému bezpečiu.
Ako si vybrať STK?
Výber STK nie je náročný, práve naopak. Na Slovensku v súčasnosti približne 150 staníc. Najlepšie spravíte, keď si zvolíte stanicu v blízkosti vášho bydliska. Nebudete musieť zbytočne dlho dochádzať.
Keď si stanicu vyberiete, nezabudnite sa vopred objednať. Môžete to risknúť a dostaviť sa aj osobne. Nemáte však úplnú istotu, že sa dostanete na rad. Stanice sú v súčasnosti pomerne vyťažené.
Pri objednávaní však myslite na to, že kvôli vyťaženosti budete niekoľko dní či dokonca týždňov čakať. Objednávajte sa preto v predstihu. Jazdiť bez platnej STK sa neoplatí, nehovoriac o tom, že budete platiť pokutu, ktorá vám príde automaticky.
Keďže STK nie je zadarmo, stanicu si môžete vybrať aj podľa cenníka. Mal by byť zverejnený na webovej stránke.
Emisnú kontrolu absolvovať nemusíte
Majitelia motoriek majú oproti majiteľom automobilov o jednu povinnosť menej. Pre motorky nie je povinná emisná kontrola a tak isto ani pre žiadne vozidlo kategórie L. Aj majiteľov motocyklov sa však stále týka povinnosť mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.