Vlastniť auto nie je len prestíž a radosť, ale aj značná dávka povinností a zákonných nariadení, ktoré musí majiteľ vozidla naplniť. A nie je to len platný vodičský preukaz. Ak chcete auto používať na cestách, jedna z absolútne základných nutností je absolvovať povinnú STK. Nie je však povinná pre každé vozidlo hneď od začiatku.
Kedy je potrebné ísť na STK?
Presné termíny sa určujú v závislosti od typu vozidla a jeho veku. Presné údaje vychádzajú zo zákona a určuje ich vyhláška MDPT SR č. 578/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov, konkrétne §47.
S novým vozidlom počkajte, ale pozor na zahraničie
Pri novom automobile nepotrebujete ísť na STK ani na emisnú kontrolu a to po dobu štyroch rokov od kúpy nového auta. Potom je potrebné absolvovať STK každé dva roky. Aj tu však existuje výnimka a to, čo platí na Slovensku už neplatí za hranicami. Preto ak chcete s autom vyraziť za hranice, tak si aj s novým automobilom dajte spraviť STK a emisnú kontrolu. Tá vám v takomto prípade platí 4 roky a bez najmenšieho problému môžete vyraziť za hranice. Navyše takejto STK sa hovorí aj administratívna, aj keď cez linku prejdete. Pretože nové autom musí spĺňať všetky parametre bez najmenšej chyby.
Pre lepší prehľad sme si pre vás pripravili praktickú tabuľku:
Typ vozidla | Prvá kontrola po prvom prihlásení |
---|---|
Malé motocykle s označením L1e a L2e | po 4 rokoch |
Motocykle a štvorkolky s označením L3e, L4e, L5e, L6e, L4e | po 4 rokoch |
Osobné a malé nákladné vozidlá s označením M1 a N1 | po 4 rokoch |
Prípojné vozidlá s označením O1 a O2 | po 4 rokoch |
Jazdené vozidlo
Typ vozidla | Prvá kontrola po prvom prihlásení |
---|---|
Malé motocykle s označením L1e a L2e | po 4 rokoch od poslednej kontroly |
Motocykle a štvorkolky s označením L3e, L4e, L5e, L6e, L4e | po 2 rokoch od poslednej kontroly |
Osobné a malé nákladné vozidlá s označením M1 a N1 | po 2 rokoch od poslednej kontroly |
Prípojné vozidlá s označením O1 a O2 | po 2 rokoch od poslednej kontroly |
Ako absolvovať STK?
Keďže je STK povinná a automobilov pribúda, pribúda aj množstvo ľudí, ktorí chodia na STK. Je preto vhodnejšie, keď sa na STK objednáte dopredu. Nezabudnite, že na STK sa čaká aj niekoľko dní. Preto sa prihláste v dostatočnom predstihu.
Na STK sa môžete prihlásiť kdekoľvek. Je len na vás, ktorú stanicu si vyberiete.
Zaujímavosť
Momentálne je na Slovensku približne 150 staníc technickej kontroly.
Je nutné pripraviť sa na STK?
Odpoveď je áno. Je dobré, keď sa na STK pripravíte, a to najmä vtedy, keď kupujete ojazdené vozidlo z druhej ruky. Budete si tak istejší, že auto prejde kontrolou bez väčších či menších problémov.
Úlohou STK je zistiť, či je vozidlo technicky spôsobilé na jazdu po pozemných komunikáciách. Ak by nebolo, nemohli by ste ho používať, kým by ste škody neodstránili.
Vozidlo nespôsobilé na jazdu po pozemných komunikáciách sa určuje podľa § 17 vyhlášky MDPT SR č. 464/2009 Z. z. Je to napríklad stav, keď:
- účinok prevádzkovej brzdy nedosahuje ustanovený limit alebo účinok prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek kolese je menší ako 70 % najvyššieho zaznamenaného účinku na inom kolese tej istej nápravy,
- stav ovládacieho pedála a jeho čapu, jeho zdvih alebo dráha neumožňujú bezpečné ovládanie prevádzkovej brzdy,
- výstražné zariadenie brzdovej sústavy alebo meradlo tlaku vzduchu v brzdovej sústave sú poškodené alebo nefungujú správne,
- zo sústavy kvapalinových bŕzd uniká brzdová kvapalina alebo z pretlakovej vzduchovej brzdovej sústavy nadmerne uniká vzduch,
- časti prevodu brzdy alebo samotnej brzdy sú opotrebené alebo poškodené tak, že brzda neplní svoju funkciu,
- množstvo ďalších.
Všetky podrobné informácie nájdete priamo vo vyhláške. Väčšinu problémov spôsobujúcich nespôsobilosť na jazdu po pozemných komunikáciách si môžete pri bežnom používaní všimnúť. Pred kontrolou sa ich snažte všetky odstrániť, aby ste ju nemuseli absolvovať niekoľkokrát po sebe.
Následne si skontrolujte, či máte všetku povinnú výbavu, a to:
- výstražný trojuholník,
- reflexný odev,
- náhradné koleso, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky, prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky,
- autolekárničku.
Vozidlo dobre vyčistite zvonka aj zvnútra. Uistite sa, že sú evidenčné tabuľky čitateľné. Skontrolujte funkčnosť klaksóna a prezrite, či na sklách nie sú žiadne predmety. To platí najmä na zorné pole vodiča. Vyskúšajte osvetlenie a manuálne aj automatické nastavovanie ich výšky.
Pneumatiky musia mať minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm. Skontrolujte, či sú v poriadku. To isté platí aj pre rezervu. Dôležitá je aj účinnosť a súmernosť bŕzd. Následne prejdite na prevádzkové kvapaliny a pozrite ich hladinu. Zistite, či náhodou neunikajú.
Nie je to zadarmo
STK je rovnako ako PZP povinnosť a rovnako to nie je zadarmo. Presne tak ako pri poistení automobilov, aj tu sa ceny rôznia. Keďže ide o súkromnú sféru, tak na rôznych STK si zaplatíte aj rôznu cenu. Preto nie je zlé skúsiť sa ohliadnuť aj po STK v blízkom okolí. Vo všeobecnosti sa však technická a emisná kontrola na osobné vozidlo pohybujú v cene približne od 49 do 60 €.
Čo potrebujete predložiť?
Na to, aby ste mohli absolvovať úspešne STK sa musíte pripraviť najprv doma. A to naložením nutných dokumentov, aby vás neotočili hneď pri vstupnej rampe.:
1. Platné osvedčenie o emisnej kontrole.
2. Osvedčenie o evidencii – doklady sú vydávané od 01. 06. 2010. Ak by ste mali vozidlo, ku ktorému boli doklady vydané v období od 01. 03. 2005 do 01. 06. 2010, prineste so sebou originál osvedčenia o evidencii. Ide o papierový doklad formátu A4. Pri dokladoch vydaných pred 01. 03. 2005 so sebou prineste originál technického preukazu vozidla.
3. Technický preukaz – veľký aj malý.
4. Potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené.
5. Protokol o kontrole nádrže pri vozidlách s pohonom CNG.
6. Protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo na pohon LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu.
V prípade, že ide o technickú kontrolu, nezabudnite si so sebou vziať protokol o predchádzajúcej kontrole.
Čo všetko na STK skontrolujú?
- Brzdovú sústavu
- Funkčnosť riadenia
- Nápravy, kolesá, pruženie, hriadele a kĺby
- Karosériu a rám
- Funkčnosť svetelnej signalizácie a osvetlenia
- Funkčnosť svetelnej signalizácie a osvetlenia
- Povinnú a zvláštnu výbavu
- Zaťaženie životného prostredia
- Identifikátory vozidla
PZP vám nekontrolujú, ale je povinné
Na STK vám na rozdiel od policajnej kontroly nebudú kontrolovať, či máte alebo nemáte PZP. Tu sa totiž kontroluje len zákonná povinnosť mať auto technicky zákonom spôsobilé na vozovku. Avšak tak ako pri STK je aj pri PZP vhodné vybrať si také, ktoré vám najviac vyhovuje a je prijateľné aj cenovo. Ak si budete vyberať vhodnú stanicu technickej kontroly, oplatí sa prekontrolovať aj PZP, či ho máte stále výhodné.