Pokazené auto v zahraničí: Asistenčné služby vám poradia
Počas dovolenkového obdobia využívame autá častejšie na dlhšie trasy, vedúce neraz po zahraničných cestách. Dôkladná kontrola vozidla pred dlhou cestou by mala byť samozrejmosťou, no napriek tomu môže výlet skomplikovať porucha vozidla. Nie je to však koniec dovolenky, asistenčné služby vám vedia poradiť.
Aké poistenie je potrebné na cestu do zahraničia?
Ešte predtým, ako budete riešiť asistenčné služby, je nutné zistiť, aké poistenie by vám pri ceste do zahraničia nemalo chýbať.
Základom je PZP
Povinné zmluvné poistenie je zo zákona povinné a nesmie vám chýbať ani na Slovensku. Za jeho neuzatvorenie vám hrozí riziko platenia pokuty v hodnote 3 320 eur. Územnú platnosť vášho PZP si môžete overiť v zelenej karte. Spravidla sa však nemusíte ničoho báť, pretože platí vo väčšine obľúbených dovolenkových destinácií, ako napríklad Chorvátsko či Taliansko.
Hlavnou úlohou PZP je kryť vás pred platením škôd na zdraví a majetku tretích osôb. V praxi to teda vyzerá tak, že keď spôsobíte dopravnú nehodu, poisťovňa by vám mala preplatiť škody, ktoré ste spôsobili na vozidle a zdraví tretích osôb.
To, či poisťovňa sumu preplatí, alebo nie, sa odvíja od viacerých faktorov. Najdôležitejším sú výluky, pri ktorých PZP neplatí. Je to napríklad vtedy, keď jazdíte pod vplyvom omamných látok.
Pred uzatvorením poistenia zistite to, čo všetko poistenie kryje a aké výhody vám poskytuje. Informujte sa takisto o limitoch krytia a výlukách.
Keď PZP neplatí
Niekedy sa môže stať, že povinné zmluvné poistenie v dovolenkovej destinácií neplatí. Čo robiť v takýchto prípadoch? Riešením je hraničné poistenie. Ide o špecifický typ poistenia, ktoré sa využíva len v špecifických prípadoch, ako je napríklad neplatnosť PZP alebo dovážanie vozidiel zo zahraničia. Poistenie si vybavte tak, aby platilo počas celého pobytu, vrátane dňa príchodu a odchodu domov.
Vedeli ste, že...
…hraničné poistenie v prípade zapríčinenej dopravnej nehody funguje trochu odlišne ako PZP? Škody na zdraví a majetku tretích osôb v takejto situácii prepláca miestna poisťovňa.
Havarijné alebo špeciálne dovolenkové poistenie?
Okrem PZP a hraničného poistenia si môžete vybaviť aj ďalšie dva typy poistení, a to havarijné a špeciálne dovolenkové poistenie. Obe kryjú škody na vašom vozidle, no je medzi nimi niekoľko rozdielov.
Havarijné poistenie môžete využívať počas celého roka. Aby vám však platilo aj za hranicami, musíte si zvoliť správnu územnú platnosť. Väčšina poisťovní poskytuje dva typy havarijného poistenia. To, ktoré platí len na Slovensku, a to, ktoré platí aj v zahraničí. Keď teda viete, že budete cestovať do iných krajín, zvoľte druhú možnosť.
Ak ste si zvolili územnú platnosť len na Slovensko alebo havarijné poistenie nemáte, na dovolenku si môžete uzatvoriť špeciálne dovolenkové poistenie, ktoré ale platí len počas dovolenkových dní. Zvyčajne v rámci neho získate výhodné asistenčné služby, poskytnutie náhradnej dopravy, odtiahnutie vozidla, krytie živlu, krytie stretu so zverou a množstvo ďalšieho.
Poistenie vozidla na dovolenku je skvelé pre tých, ktorí nechcú havarijné poistenie, no pri vycestovaní chcú pocit vyššej bezpečnosti a istoty, že keď sa niečo stane, budú sa mať na koho obrátiť.
Čo sú asistenčné služby a ako ich kontaktovať?
Základné asistenčné služby sú štandardnou súčasťou povinného zmluvného aj havarijného poistenia. Poskytuje ich každá poisťovňa a spravidla za ne nič nedoplácate. Ak by ste ale chceli prémiovú starostlivosť, niektoré inštitúcie poskytujú za príplatok doplnkové a špeciálne služby. V rámci nich máte nárok napríklad na nadštandardné ubytovanie, nadštandardnú dopravu a množstvo ďalšieho.
Jednotlivé asistenčné služby sa odvíjajú od toho, v akej poisťovni ste si ich vybavili. Všetky informácie o nich získate pri uzatváraní poistenia. Podrobnosti sú uvedené aj v poistných podmienkach a zmluve.
Pod asistenčnými službami sa najčastejšie myslia služby, ako:
- oprava vozidla na mieste,
- odtiahnutie vozidla,
- úschova vozidla,
- privolanie cestnej služby,
- pomoc pri defekte alebo nedostatku paliva,
- pomoc pri zabuchnutí alebo strate kľúčov,
- náhradné ubytovanie,
- preprava do cieľovej destinácie alebo domov.
Ak ste sa náhodou dostali do situácie, kedy je potrebné kontaktovať asistenčné služby, väčšina poisťovní poskytuje viaceré spôsoby, ako na to. Niektoré majú špeciálnu aplikáciu, prostredníctvom ktorej viete zaznamenať prípadné škody. Pomocou aplikácie môžete aj volať alebo chatovať s operátorom.
Iným riešením je klasika vo forme telefonického kontaktu. Poisťovne sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Kontaktovať ich môžete kedykoľvek.
Asistenčné služby poisťovní
Pre lepší prehľad sme si pre vás pripravili tabuľku so základnými asistenčnými službami poisťovní.
Poisťovňa | Základné asistenčné služby |
---|---|
Allianz |
|
ČSOB |
|
Generali |
|
Union |
|
Uniqa |
|
Wüstenrot |
|
Porucha ešte nie je koniec dovolenky
„Samotná porucha vozidla totiž nie je poistnou udalosťou, nakoľko škoda nevznikla pri nehode, respektíve kolízii. Avšak súčasťou PZP aj havarijného poistenia sú asistenčné služby, ktoré dovolenkárovi s pokazeným autom pomôžu vyriešiť jeho problém. Môžu mu pomôcť nájsť najbližší autoservis, uhradiť náklady spojené s odťahom vozidla, zabezpečiť náhradné vozidlo či ubytovanie,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB Poisťovne.
Aj asistencia má svoje limity
Asistencia sa zabezpečuje do výšky limitov, ktoré klient nájde v prílohe poistnej zmluvy. Ak má klient v ČSOB Poisťovni uzatvorené PZP aj havarijné poistenie, tak sa tieto limity sčítavajú. „Ak bola porucha spôsobená nehodou, vtedy už samozrejme hovoríme o poistnej udalosti a na tieto udalosti sa vzťahuje PZP, resp. havarijné poistenie,“ dopĺňa Jamborová.
Čo keď auto zmizne?
Ak vám počas dovolenky zmizne auto spred hotela alebo počas cesty z parkoviska na odpočívadle, udalosť nahláste ihneď na miestnej polícii. Ak neovládate jazyk danej krajiny, kontaktujte asistenčnú službu svojej poisťovne, ktorá vám pomôže s prekladom. „Pre tieto prípady sú klientom k dispozícii asistenčné služby, ktoré poskytujú telefonické tlmočenie a preklady aj pri styku s políciou, zorganizujú tlmočníka pre policajné vyšetrovanie a poradia aj s prekladmi pri vypĺňaní dokladov,“ vysvetľuje Silvia Vlasková z UNIQA. Z polície si vyžiadajte potvrdenie o nahlásení krádeže, ktoré bude potrebovať poisťovňa, aby mohla začať riešiť poistnú udalosť. Následne nahláste krádež aj svojej poisťovni a oznámte jej všetky informácie o zmiznutom vozidle a okolnostiach krádeže.
Nezabudnite, že asistenčná služba poisťovne vám v prípadne potreby poskytne ubytovanie alebo náhradné vozidlo na dopravu do cieľa, v prípade pripoistenia rozšírených služieb máte nárok aj na ECO letenku. O službe, ktorá bude klientovi poskytnutá, rozhodne na základe posúdenia konkrétnej situácie operátor asistenčnej služby.