Predstavuje koniec roka ešte sezónu PZP?
Aj tento rok sa k jeho koncu novinári a klienti poisťovní budú zaujímať vo väčšej miere o povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel. V médiách sa spustí masívna reklamná kampaň poisťovní, ulice zahltia billboardy a v rádiách sa bude z každej strany ozývať, kde všade je možné dojednať najlepšie a aj najlacnejšie PZP. A to je produkt PZP pre poisťovne stratový z dôvodu vysokej škodovosti.
Je zaujímavé zistiť prečo vlastne. V minulých rokoch bol hlavným dôvodom zvýšeného záujmu o zákonnú poistku ako sa toto poistenie zľudovelo nazýva, fakt, že až 100% obyvateľov malo možnosť meniť poistenie k 1.1. Ich zmluvy mali teda poistné obdobie zhodné s kalendárnym rokom. Ďalší fakt, ktorý veľkému záujmu po informáciách o cene PZP prispieval, bola zákonom stanovená povinnosť poisťovni zverejniť ceny poistenia platné na nasledujúci rok do konca októbra.
Veľký záujem vystrašených klientov o ceny PZP spôsobovali aj vyjadrenia médií o náraste cien PZP poistenia a automatickom zrušení zliav a znížení bonusov v prípade poistnej udalosti pre ďalšie poistné obdobie. A tak tomu aj bolo.
V posledných rokoch sa ale v tomto smere veľa zmenilo. Cena poistenia neustále klesala a poisťovne už tretí rok uzatvárajú individuálne PZP len na technický rok (t.z. výročie zmlúv je behom roka a len k tomu dátumu je možné poistenie aj meniť, vypovedať). Prudko sa znížil počet majiteľov áut ktorých PZP má začiatok 1. januára. Prispelo k tomu aj šrotovné z minulého roka.
Keď pred tromi rokmi to bolo 50%, tak dnes odhadujeme že poistné obdobie zhodné s kalendárnym rokom má len 25% šoférov. To znamená, že 75% majiteľov áut svoje poistenie aj napriek silnej kampani poisťovní nijak ovplyvniť nedokáže. Neušetrí na poistení, ani mu poistenie nenarastie.Väčšina akcií v tomto období sa vzťahuje len na nové poistenie vozidiel a na obdobie, ktoré je obmedzené po dobu jedného až troch mesiacov. V ďalších rokoch sa tento počet klientov, ktorých nezaujíma cena poistenia k 1.1., lebo majú iné výročie, bude stále už len zvyšovať.
Ďalší dôvod prečo mnohých nateraz spokojných poistníkov s cenou PZP nemusí možný nárast poistky zaujímať je, že takmer všetky poisťovne garantujú nezmenenú výšku poistného za PZP na ďalší rok v prípade, že ste nespôsobili žiadnu škodu. Prípadne v niektorých poisťovniach jedna spôsobená škoda nemení škodový priebeh a teda ani cenu PZP.
Najväčší prospech z masívnej reklamy majú pravdepodobne reklamné agentúry. A to finančný. Ak by sa tieto prostriedky použili napríklad na rozšírenie asistenčných služieb v rámci PZP, bolo by to pre bežných ľudí podľa mňa viac na osoh.