Poškodenie alebo strata batožiny leteckou spoločnosťou: Ako postupovať?
Ak ste niekedy cestovali letecky, viete, že letecké spoločnosti niekedy nemanipulujú s batožinou celkom citlivo. To, že ste docestovali v poriadku do cieľa vy, ešte neznamená, že rovnaké šťastie mal aj váš cestovný kufor. Život vám dokáže poriadne skomplikovať aj stratená batožina. Viete, čo robiť, ak počas cesty došlo k poškodeniu alebo strate batožiny?
Čo hovoria o poškodeniach a stratách batožiny čísla?
Podľa najnovších štatistík analytickej agentúry SITA, ktorá sa špecializuje na komunikáciu a informačné technológie v leteckej doprave, sa pomer stratenej batožiny vo vzťahu k množstvu cestujúcich vyšplhal v roku 2022 na 0,76 batožiny na 100 cestujúcich. Povedané ľudskou rečou, v skupine 100 cestujúcich máte takmer 75-percentnú šancu, že letecká spoločnosť stratí práve vašu batožinu. Pritom ak cestujete do zahraničia, miera strát batožín je osemkrát vyššia ako pri vnútroštátnych letoch.
Dobrá správa je, že väčšina kufrov sa nakoniec nájde, pretože vaša batožina sa nestratila, ale sa „len” omeškala. S podaním reklamácie však nečakajte. A to ani v prípade, ak ste svoju batožinu našli na páse poškodenú. Ak totiž došlo k pochybeniu zo strany leteckej spoločnosti, je povinná zaplatiť vám náhradu škody.
Ako reklamovať poškodenie alebo stratu batožiny
#1 Nájdite oddelenie reklamácií
Na letisku najskôr pohľadajte oddelenie, kde môžete stratu alebo poškodenie batožiny nahlásiť. Na zahraničných letiskách sú označené ako Baggage Claim, Baggage Handling Desk, Baggage Service či Lost Baggage.
Na veľkých letiskách zamierte k batožinovému pultu leteckej spoločnosti, s ktorou ste leteli. V prípade, že ste leteli s viacerými prepravcami, žiadosť podáte v spoločnosti, ktorá zastrešovala váš posledný let.
#2 Vypíšte príslušný formulár
Zamestnanec oddelenia vám poskytne tlačivo s názvom Property Irregularity Report, ktoré starostlivo vyplňte. Pracovník si od vás vyžiada aj ústrižok batožinového lístka a letenku alebo palubnú vstupenku, ktoré ste dostali pred odletom pri check-ine. Po spísaní protokolu získate formulár s referenčným číslom reklamácie, ktorý si starostlivo uschovajte.
Ak došlo k strate batožiny, leteckej spoločnosti zanechajte miestnu adresu a telefónne číslo. Batožinu sa totiž pokúsia lokalizovať elektronicky a v prípade, že sa nájde, vám ju doručia na miesto vášho pobytu. Rovnako si vyžiadajte kontakt aj na oddelenie stratenej batožiny aj vy.
#3 Kontaktujte leteckú spoločnosť
V prípade poškodenia batožiny máte následne 7 dní na to, aby ste kontaktovali leteckú spoločnosť e-mailom so žiadosťou o náhradu škody, inak nárok na náhradu škody zaniká. Pri strate batožiny je to 21 dní. Nezabudnite uviesť nielen vaše údaje, ale aj číslo reklamácie a priložte aj fotodokumentáciu. V priebehu niekoľkých dní vám príde odpoveď, v ktorej bude od vás prepravca žiadať potvrdenie hodnoty batožiny. Následne rozhodne, ako poškodenie vyrieši.
Nárok na kompenzáciu
Zodpovednosť za zničenie, stratu, poškodenie alebo omeškanie batožiny nesie letecký dopravca a podľa Montrealského protokolu ich musí vyriešiť náhradou škody. Protokol zároveň definuje aj maximálnu výšku náhrady, ktorú musí letecká spoločnosť cestujúcemu vyplatiť – ide o sumu na úrovni približne 1 600 eur. Za určitých okolností, ak je hodnota batožiny vyššia ako maximálny možný limit stanovený dopravcom, si môžete uplatniť aj vyšší limit náhrady. Najmä v týchto prípadoch však odporúčame uzavrieť si pred cestou poistenie batožiny.
Poškodenie batožiny
V prípade poškodenia batožiny máte nárok na bezplatnú opravu, preplatenie nákladov za opravu alebo na novú batožinu. Poškodenie batožiny si odfotografujte. Náhrada škody sa odvíja od pôvodnej ceny zníženej o amortizáciu. Hodnotu a vlastníctvo stratených vecí musíte preukázať, napríklad pomocou dokladov o ich kúpe.
Strata a meškanie batožiny
Do 21 dní sa batožina považuje za omeškanú. V tomto prípade máte nárok na náhradu nákladov za veci (napríklad hygienické potreby, oblečenie), ktoré ste si museli nevyhnutne kúpiť v období, kedy ste na batožinu čakali. Náklady preukážete dokladmi o kúpe. Po 21 dňoch sa batožina považuje za stratenú a vzniká vám nárok na finančnú náhradu za stratené veci. Leteckej spoločnosti budete musieť predložiť doklady o kúpe alebo čestné vyhlásenie o hodnote stratených vecí.
Viete, že...
nárok na náhradu máte aj vtedy, keď vás zastihne zrušenie alebo meškanie letu? Kompenzácia v týchto prípadoch má svoje pravidlá. Prečítajte si o nej v článku:
Cestovné poistenie je viac ako užitočné
Práve pre takéto prípady nezabúdajte uzavrieť poistenie batožiny, ktoré poisťovne poskytujú ako v rámci cestovného poistenia alebo ako pripoistenie k nemu.
Poistenie batožiny sa vzťahuje na veci osobnej potreby, športové potreby, elektroniku, cennosti i doklady, ktoré sú obvyklé pre účel cesty. Môže ísť teda napríklad o oblečenie, kufre, osobné potreby a iné veci, ktoré si so sebou bežne beriete napríklad na dovolenku. Poistenie sa však vzťahuje aj na veci, ktoré si v zahraničí kúpite. Poistenie batožiny kryje celú batožinu v určitej poistnej sume a výška náhrady za jednu vec je spravidla limitovaná určitou sumou.
Poistenie vám zabezpečí finančnú náhradu v prípadoch, ako sú:
- krádež batožiny,
- zničenie batožiny živelnou udalosťou,
- strata batožiny,
- strata, zničenie alebo krádež cestovných dokladov.
Pozor, myslite aj na to, že každá poisťovňa má z poistenia batožiny stanovené určité výluky. Poistenie sa nevzťahuje napríklad na drahú výpočtovú techniku, šperky, umelecké predmety či väčšie obnosy peňazí. Tie si musíte poistiť samostatne.
Rada na záver: Pred cestou batožinu viditeľne označte svojím menom, adresou a telefónnym číslom. Do registrovanej batožiny si nebaľte veci, o ktoré nechcete prísť a ani také, ktoré budete potrebovať počas prvých dní po prílete. Na tieto veci si vyhraďte priestor v príručnej batožine a vezmite si ich so sebou do lietadla. Kufor do lietadla dôkladne zabaľte, pretože inak sa bude poškodenie posudzovať ako škoda z nedbanlivosti, za ktorú letecká spoločnosť nezodpovedá.
Nepodceňujte cestovné poistenie
Lekárske ošetrenie, hospitalizácia alebo operácia v zahraničí vás môže vyjsť až na stovky tisíc EUR. Kvalitné cestovné poistenie vás plne ochráni pred rizikami a pomôže vám s úhradou nákladov. Okrem krytia liečebných níkladov si môžete poistiť i omeškanie letu či stratu batožiny. A to za veľmi prijateľné ceny.