Poistenie storno poplatkov. Čo to je a kedy je potrebné?
Predstavte si situáciu, že máte zaplatenú dovolenku alebo iný pobyt, ale vycestovať z nejakého dôvodu nemôžete. Zrušenie zájazdu či letenky vás však môže vyjsť draho. Avšak len za predpokladu, že nemáte poistenie storno poplatkov. Čo poistenie storna znamená a ako vám môže pomôcť?
Čo je poistenie storna?
Poistenie storno poplatkov súvisí s cestovným poistením, no nevzťahuje sa na ochranu zdravia, ale samotnej cesty. Teda nákladov, ktoré môžu vzniknúť, ak bude nutné plánovaný výlet zrušiť. To znamená, že poisťovňa za vás nepreplatí napríklad zájazd, na ktorý nenastúpite, ale zaplatí storno poplatky, ktoré si vyúčtuje poskytovateľ danej služby.
Predmetom poistenia môžu byť náhrada storno poplatkov na:
cestovné - letenky, cestovné lístky na vlak alebo autobus, lodný lístok,
ubytovanie,
iné poplatky - lístky na koncert, vstupenky na futbal, poplatky za vybavenie víz a podobne.
celý zájazd.
Tento typ poistenia spravidla obsahuje samotné cestovné poistenie, no dá sa dopoistiť aj na konkrétnu cestu samostatne. Poistenie storno poplatkov dokážete uzavrieť jednoducho aj online. Dokonca si viete porovnať aj ponuky jednotlivých poisťovní, pretože tie sa zvyknú od seba líšiť.
Dôležitosť poistenia storno poplatkov pritom narastá najmä pri rezervácii dovoleniek alebo leteniek na dlhé obdobie vopred. Užitočné býva aj v rodinách s deťmi. Nikto totiž nevidí do budúcnosti a pri rezervácii first moment zájazdu môžete byť v úplne inej situácii ako o pár mesiacov neskôr. Naopak, ak sa rozhodnete cestovať zo dňa na deň, o poistení storna nemusíte uvažovať. Určite ho však zvážte aj k celoročnému cestovnému poisteniu.
Oprávnené dôvody na storno
Z poistenia storna zájazdu máte nárok na úhradu poplatkov vyúčtovaných cestovnou kanceláriou alebo poskytovateľom služieb, ktoré vyplývali zo zmluvy. Plnenie si však nemôžete uplatniť z akéhokoľvek dôvodu. Ak máte poistenie storno poplatkov, neznamená to, že na dovolenku sa jednoducho nerozhodnete nastúpiť. Musí ísť o závažnú príčinu, akými sú najmä:
- akútna choroba poisteného alebo jeho blízkej osoby,
- úraz poisteného alebo jeho blízkej osoby,
- hospitalizácia poisteného alebo blízkej osoby,
- smrť poisteného alebo blízkej osoby,
- nedobrovoľná strata zamestnania,
- náhla škoda na majetku spôsobená živelnou udalosťou alebo trestným činom,
- súdne predvolanie,
- tehotenstvo (za špecifických podmienok),
- dopravná nehoda pri ceste na zájazd,
- zvýšené nebezpečenstvo pobytu v cieľovej destinácii (posudzuje na základe oficiálneho vyhlásenia Ministerstva zahraničných vecí SR),
- ďalšie vážne dôvody špecifikované v podmienkach poistenia.
Pozor na termíny
Poistenie storno poplatkov uzatvorte a zaplaťte bezprostredne po zakúpení cestovnej služby. Po zaplatení poistného neskôr ako do 24 hodín majú poisťovne čakacie doby, ktoré môžu trvať aj niekoľko týždňov a vtedy poistenie nie je platné.
Ani storno nemusí byť stopercentné
Aj to, že ste poistení, nemusí znamenať, že poisťovňa preplatí plnú výšku storno poplatkov. Obvykle sa poskytuje plnenie napríklad len vo výške do 80 %. Každá poisťovňa má však rôzne plnenia. Zároveň rozhoduje aj suma, na ktorú ste poistení. Niektoré poisťovne majú aj obmedzenú sumu, do ktorej poskytujú storno. Konkrétne podmienky však závisia od poisťovne, v ktorej máte poistenie storno poplatkov uzavreté.