Ako postupovať pri poistných udalostiach v zahraničí?
Chvíle, keď si odletíme za morom, teplom a dobrodružstvami sa nezadržateľne blížia. Každoročne si však mnoho Slovákov žiaľ odnáša z dovoleniek nielen príjemné zážitky. Mnohí zažijú úraz, ochorenie, niekedy je potrebná aj hospitalizácia. Nepríjemným je nielen samotné pokazenie dovolenky, ale problémy ešte prehĺbi, ak človek nevie, čo má robiť ako prvé.
Nikdy nezabudnite na cestovné poistenie
Pred tým ako vyrazíte na cesty je najlepšou možnosťou uzatvoriť cestovné poistenie. Je to návod, ako mať vždy na blízku „pomocníka“ pre nepríjemné chvíle. Pretože cestovné poistenie už dnes neslúži len na to, aby vám kompenzovalo finančné náklady spojené s ošetrením v zahraničí. Vďaka asistenčným službám, ktoré sú dnes už súčasťou, sa stáva plnohodnotným partnerom človeka v krízových situáciách. Ak sa stane počas dovolenky čokoľvek zlé, máte vždy podporu v rodnom jazyku.
„V prípade, že potrebujete ošetrenie lekára v zahraničí, odporúčame kontaktovať asistenčnú službu. Ak je potrebná hospitalizácia, má dokonca klient povinnosť kontaktovať asistenčnú službu najneskôr 3. deň od vzniku poistnej udalosti. V prípade hospitalizácie asistenčná služba uhradí náklady za hospitalizáciu priamo zdravotníckemu stredisku. Pri ambulantnom ošetrení závisí na klientovi, či si náklady za ošetrenie uhradí sám a následne si ich nechá preplatiť v poisťovni, alebo najskôr kontaktuje asistenčnú službu a dohodne sa vopred na úhrade nákladov cez asistenčnú službu,“ hovorí ako postupovať v prípade zdravotných problémov Beata Lipšicová z UNIQA poisťovne.
Čo robiť pri nehode v horách?
Ak obľubujete vysokohorskú turistiku a športové aktivity v zahraničí, taktiež je základom cestovné poistenie. V ňom máte krytie aj náklady na vyhľadávanie a vyslobodzovanie na horách ale aj vo vode. To v praxi znamená, že nemusíte za záchranné práce platiť miestnym záchranným zložkám, úhradu rieši priamo s týmito zložkami asistenčná služba poisťovne.
Poistený má nárok na prepravu do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia priamo z miesta vzniku udalosti teda zo svahu v horách alebo z vody. V rizikových chvíľach na horách je potrebné najprv zavolať záchranu a následne asistenčnú službu.
Cestovné poistenie auta na dovolenku
Slováci na dovolenku čoraz viac lietajú, ale v závese neostáva ani cesta autom. Aj tu sa môžu vyskytnúť nepríjemnosti. Pretože auto je predsa len vec a tá sa môže pokaziť. Pri poruche auta v zahraničí je opäť nutné kontaktovať asistenčnú službu, ktorá je automaticky k PZP. „Samotná porucha vozidla totiž nie je poistnou udalosťou, nakoľko škoda nevznikla pri nehode, respektíve kolízii. Avšak súčasťou PZP aj havarijného poistenia sú asistenčné služby, ktoré dovolenkárovi s pokazeným autom pomôžu vyriešiť jeho problém. Môžu mu pomôcť nájsť najbližší autoservis, uhradiť náklady spojené s odťahom vozidla, zabezpečiť náhradné vozidlo či ubytovanie,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB Poisťovne.
To znamená, že ak vám odíde auto kdekoľvek na chorvátskej diaľnici, máte sa na koho obrátiť. Nezabudnite mať však pri sebe zelenú kartu k PZP. Navyše ak sa dovolenkárovi pokazí napríklad auto a je nutný jeho odťah, poisťovňa mu v rámci asistenčných služieb uhradí náklady s ním spojené do výšky, ktorá je súčasťou zmluvy.
Nejde vám auto? Máte nárok na ubytovanie
V niektorých prípadoch stačí malý zásah, ako napríklad výmena pneumatiky alebo nejakej súčastí na motore. No niekedy môže byť porucha vážnejšia. Aj v takom prípade sa hodí opäť využiť asistenčné služby. „Ak dĺžka opravy vozidla presahuje 8 hodín a posádka nevyhnutne potrebuje pokračovať v ceste, asistenčná služba môže zabezpečiť a uhradiť hotel pre posádku alebo náhradný automobil na 4 dni. Môže taktiež pomôcť s organizovaním prepravy vlakom, alebo dokonca lietadlom, ak by cesta vlakom presiahla 6 hodín,“ dodáva Jamborová.
Asistencia sa zabezpečuje do výšky limitov, ktoré klient nájde v prílohe poistnej zmluvy.