Pri kúpe ojazdeného auta je často lákavým variantom dovoz zo zahraničia, ktorý vás môže prilákať dobrým a širším výberom. Za zahraničnými inzerciami sa často skrýva premyslená pasca pre kupujúcich, ktorí nedávajú pozor. Medzi najčastejšie riziká patria zavádzajúce údaje o cene, stočené kilometre, horší technický stav a iné.
K častým praktikám zahraničných predajcov, ktorí lákajú kupujúcich, patria najmä zavádzajúce údaje o cene. Hoci sa vám na prvý pohľad môže zdať, že ide o pekné auto v dobrom stave odometra za výhodnú cenu, opak môže byť pravdou.
Stáva sa, že inzerovaná cena nie je konečná a sú k nej pripojené ďalšie poplatky. Na konci zistíte, že nákup vozidla zo zahraničia nebude až taký výhodný.
Nie je ničím výnimočným, že predajcovia inzerujú autá, ktoré neexistujú, len aby kupujúcich nalákali. Na mieste vám môžu nadšene predstaviť iné auto a snažiť sa ho za každú cenu predať.
Auto môže mať:
Pri dovoze ojazdených áut je dôležitá aj zrozumiteľná komunikácia s predajcom v cudzom jazyku. Ak daný jazyk neovládate, ideálnou voľbou bude, ak si so sebou vezmete niekoho, kto vám bude obchod tlmočiť. Aj zmluva často býva v cudzom jazyku, takže služby tlmočníka dozaista oceníte.
Buďte opatrní aj pri drobných klauzulách, pretože sa môžu týkať obmedzenia záruky alebo podobných záležitostí.
... niektorí predajcovia v zahraničí sa snažia cieliť na klientelu z Česka, Poľska alebo zo Slovenska? Ide najmä o značky ako Škoda či Volkswagen. Práve pri týchto značkách hrozí vyššie riziko stočeného odometra. Predajca vsadí na to, že vozidlo prejde technickou prehliadkou v cieľovej destinácii, kde sa kilometre veľmi jednoducho dajú zmeniť na odometri, a po reálnom stave najazdených kilometrov už nikto nebude pátrať.
Myslite aj na to, aby vozidlo malo platnú európsku homologizáciu. U automobilov určených pre trh v Európskej únie, je to naozaj bezproblémové.
Pozor si dávajte najmä na autá dovezené z:
V týchto prípadoch si musíte individuálne vybaviť homologizáciu, čo rozhodne nie je lacnou záležitosťou. Po zakúpení vozidla s pôvodom na území Slovenska sa s týmto problémom nestretnete.
Ak sa rozhodnete kúpiť si auto v Nemecku, mali by ste okrem zmluvy získať aj:
S prevozom auta vám môže pomôcť špeciálna firma, alebo to môžete skúsiť sami. Ak si vyberiete druhú možnosť, nezabudnite na dočasné poistenie prevodových značiek. Tieto značky si budete musieť zaobstarať priamo v Nemecku.
Dovoz auta je jednoduchší, a to najmä vďaka tomu, že neexistuje takmer žiadna jazyková bariéra.
Pri kúpe vozidla s Česka by ste mali získať:
Aj v tomto prípade platí, že si budete musieť zaobstarať dočasné poistenie a prevodové značky, ktoré vám umožnia používať vozidlo.
Pri kúpe auta v Rakúska by ste mali získať:
Tak, ako je to pri každom dovoze, aj tu platí, že musíte mať prevodové značky spolu s dočasným poistením.
Keď zvážite všetky riziká a rozhodnete sa, že vozidlo si napriek tomu zo zahraničia doveziete, nesmiete zabudnúť na jeho prihlásenie. Tento proces sa trochu líši od postupu, ktorý nasleduje pri prihlásení auta zakúpeného na Slovensku.
Podľa Ministerstva vnútra Slovenskej republiky platí: „Každé dovezené vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie vozidiel, musí byť prihlásené na príslušnom dopravnom inšpektoráte podľa miesta trvalého pobytu držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne.“
Ešte predtým, ako však vozidlo prihlásite, musíte zaplatiť všetky dane, clá a ďalšie poplatky. Ak sa vám zdá, že je tento proces príliš komplikovaný, nechajte si poradiť podľa našich praktických pokynov.
Ak ste si zakúpili vozidlo, ktoré má najazdených menej ako 6 000 km alebo nie je staršie ako 6 mesiacov, považuje sa za nové. Okrem toho, ak ste ho doviezli z jedného zo štátov, ktoré sú členmi EÚ, nemusíte platiť DPH na mieste, kde ste ho zakúpili. Daň zaplatíte iba tam, kde ho prihlásite do evidencie, čiže na Slovensku.
Iné pravidlá platia v prípade vozidiel, ktoré majú najazdených viac ako 6 000 km alebo sú staršie ako 6 mesiacov. Ak ho zakúpite od súkromnej osoby, DPH platiť nemusíte. Avšak, ak si ho zakúpite od predajcu vozidiel, teda od nejakej spoločnosti, musíte zaplatiť DPH, ktorá platí v rámci daného štátu. Na Slovensku už však túto daň nepotrebujete platiť.
Ďalším poplatkom je clo. Tento poplatok musí uhradiť dovozca vozidla buď na colnom úrade, ktorý je vstupným úradom na územie EÚ, alebo na colnom úrade na Slovensku.
Ďalším poplatkom je povinné zmluvné poistenie, ktoré musí mať uzatvorené každé vozidlo pohybujúce sa po pozemných komunikáciách. V rámci PZP máte voľnú ruku. Je len na vás, v ktorej poisťovni ho uzavriete. Preto si dôkladne porovnajte jednotlivé ponuky. Uistite sa, že limity krytia sú dostatočne vysoké a že poistenie obsahuje aj asistenčné služby.
V krajine, kde kupujete vozidlo, si vybavte prevodové značky. Ich cena sa líši a rovnako aj ich platnosť. Je vhodné vybrať si dlhšie obdobie platnosti (viac ako 15 dní), aby ste mali dostatok času na bezproblémové prihlásenie vozidla.
Na Slovensku musíte ešte vykonať tieto úkony:
Dovezené vozidlo, ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie vozidiel, musíte osobne prihlásiť do 30 dní od jeho nadobudnutia. Pri tomto procese musíte uviesť, kto má byť zapísaný v osvedčení o evidencii časť I a časť II ako jeho držiteľ.
Okrem toho budete musieť uviesť, o aký druh tabuliek s evidenčným číslom (TEČ) máte záujem. Máte na výber z nasledujúcich možností:
Ďalej si budete môcť vybrať, či žiadate o doručenie osvedčenia o evidencii časť 9 v štandardnej lehote alebo v skrátenej lehote do dvoch pracovných dní. V druhom prípade bude potrebné uhradiť poplatok vo výške 30 eur.
Pri skrátenej lehote si dávajte pozor. Táto lehota neplatí na vybavenie celého procesu zaevidovania dovezeného vozidla, ale len na vydanie osvedčenia o evidencii časť I.
K žiadosti budete musieť ešte priložiť: